Rysunek przedstawia dziewczynkę trzymającą kartę Prawa Dziecka

Każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa - prawa dziecka.

Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.
Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw.
Prawa dziecka dzieli się na cztery szerokie kategorie. Są to prawa: osobiste, polityczne lub publiczne, socjalne, ekonomiczne.
Najważniejsze prawa dziecka to prawo do:
• odpowiedzialności rodziców za dziecko;
• pomocy dziecku przez państwo;
• równości bez względu na kolor skóry, wyznanie, pochodzenie;
• pomocy, opieki i leczenia;
• nauki;
• odpoczynku;
• rozwijania swoich zainteresowań i talentów;
• prywatności, do swojego miejsca;
• wychowania w rodzinie, do kontaktu z obojgiem rodziców;
• wypowiadania się w sprawach, które dotyczą dziecka, do poszanowania wyboru dziecka;
• życia w zdrowiu fizycznym i psychicznym;
• życia bez przemocy.
W minionym tygodniu w naszej szkole w klasach I - III realizowaliśmy zajęcia edukacyjne poświęcone tematyce praw dziecka pod hasłem tolerancji, różnorodności i przeciwdziałania dyskryminacji. Cały tydzień prowadzone były zajęcia i pogadanki uświadamiające, jak ważne są prawa dziecka, dlaczego powinny być przestrzegane i chronione. Podczas lekcji z wychowawcami dzieci przypomniały sobie, jakie mają prawa, do kogo mogą się zwrócić, gdy ktoś tych praw nie przestrzega, a także w jaki sposób same mogą zadbać o przestrzeganie praw innych. Aby utrwalić zdobytą wiedzę uczniowie z pomocą nauczycieli wykonali gazetki, plakaty dotyczące praw widzianych ich oczami oraz rysunki przedstawiające prawa dziecka. Przygotowane na tę okazję prace potwierdziły, iż prawa dzieci nie są uczniom obojętne i podopieczni wspaniale rozumieją ich znaczenie.

Zdjęcia

Tekst i zdjęcia: Anna Chmielarska